27 de des. 2009

Sessió 6: Educació mediàtica






PRÀCTICA 1. Anàlisi d’un anunci.
 
Dóna corda al català - Campanya de sensibilització: 2006

L’anunci que he triat per analitzar forma part de la Campanya de sensibilització de l’any 2006 per promoure i potenciar l’ús de la llengua catalana de forma general a la nostra societat. El títol de l’anunci és “Dóna corda al català”.


 
1. Història que transmet

A l’anunci apareix una boca saltadora (la Queta) a diferents llocs: a la platja, al cinema, a la universitat, a una festa amb amics i a un aparcament de cotxes. Al llarg de l’anunci a part de la boca apareixen nois i noies duent a terme activitats pròpies del jovent relacionades amb activitats d’oci però també culturals. Se suposa que a tots els llocs on apareix la Queta se’n fa ús del català.

A la imatge de la platja apareix la Queta mirant amb uns binocles. També es veu la imatge d’uns nois que treballen a la creu roja pujats dalt d’una torreta vigilant. S’entén que entre ells fan ús de la llengua pròpia per comunicar-se. Després apareix una parella al cinema mirant una pel•lícula de por. Al costat seu hi és la Queta que s’ha tirat totes les crispetes per sobre d’un ensurt. Ens fa pensar que la pel•lícula que estan mirant també és en català. A continuació es veu la imatge d’uns estudiants a la universitat fent un examen mentre la professora mira amb cara d’estranyesa per que ha sentit un soroll: la Queta fent l’examen , també escrit en català. Tot seguit apareixen uns joves a una festa, escoltant música , parlant i passant-s’ho be. La Queta surt ballant a sobre del disc la qual cosa també fa pensar que la música que escolten i ballen és en català. Per últim, es veu un aparcament de cotxes a la nit.


2. Anàlisi dels aspectes formals

 
Tal i com hem dit abans apareixen diferents tipus de decorats: platja, el cinema, la universitat, una festa dins una casa i un aparcament de cotxes.

La primera localització és la platja. L’espot comença amb uns ulls (els de la boca) mirant amb els binocles. Després canvia la perspectiva i es veu el que pot veure la Queta des dels seus binocles: una persona banyant-se al mar. La càmera enfoca des d’un angle contrapicat i des del darrere als joves que són a dalt de la torreta de la platja. És de dia i llueix el sol.

La segona localització és el del cinema. Es veu tot fosc i un punt de llum corresponent al projector de la pel•lícula. Al costat de la llum es pot veure la cara d’un home des de la sala de projeccions. Canvia la perspectiva i és veu el pati de butaques fosc però il•luminat per la llum que surt de la pantalla. Esta ple i en un pla més curt es veu una parella mirant la pel•lícula amb cara d’intriga. La noia agafa a la seva parella espantada. Torna a canviar la imatge de càmera i es veu a la Queta, asseguda al costat que salta i li cauen les crispetes. La noia riu.

La tercera localització és una aula universitària. La càmera fa un pla general on es veuen joves fent un examen i una mestra davant de la pissarra. En un pla detall es veu a la Queta a sobre d’una taula i a sobre d’un examen amb el bolígraf preparat per començar.

La quarta localització és una casa on nois i noies celebren una festa. Hi ha diferents canvis de plànol ràpids i en un pla detall on la Queta balla sobre el disc que està punxant el disc-jockey.

L'última localització és un pàrquing. Es veuen tres cotxes des d’un pla general. Els dos del costats son grisos i la vista se’n va cap al del mig que és de color grana i es mou ja que hi deu haver-hi algú a dins.

Al final de l'anunci surt l’eslògan de la campanya “Dona corda al català” i el lema de l’anunci “El català va amb tu” amb la Queta a sota. Per acabar surt la G de l insígnia del Govern de Catalunya i l’escut.

El ritme de l’anunci és ràpid i dinàmic i ve donat no només pels canvis ràpids de plans sinó també per la música i la lletra. La música és alegre. La lletra que transmet el missatge central i la Queta, actuen com a fil conductor de l’anunci.
3. Anàlisi dels personatges i models que ens transmeten

Els personatges de l’anunci són dos: els jovent i la Queta. El joves que apareixen a l’espot transmeten un model de joves d’ara, actius, engrescadors, implicats, preocupats pel seu futur i amb ganes de divertir-se. Són joves arrelats al seu territori que utilitzen orgullosos la seva llengua, el català, en les situacions habituals de la seva vida quotidiana. Es pretén vincular els joves amb la llengua catalana i incrementar la seva percepció del català com una llengua que serveix per a les activitats d’oci


La Queta és la imatge de la campanya, una boca saltadora, que se li ha de donar corda per a que no s’aturi. Serveix com a símbol que representa la nostra llengua. La Queta és la llengua catalana del la qual em de fer-ne ús per a que mai deixi d’existir. Aquesta és una tasca que hem de fer entre tots: “donar corda al català”.
4. Anàlisi del discurs verbal

El text de l’anunci forma part de la cançó i és el següent:

“Allà on vas i en tot el que fas quan vas de marxa quan vols connectar. Pots parlar en català. Parlo sense vergonya. Parlo. Parlo amb llibertat. I per començar que parlo? Parlo català. Pots parlar en català. Pots parlar en català. Pots parlar en català. El català va amb tu!”

L’ eslògan apareix al final de l’anunci “Dóna corda al català” i transmet la idea que tots hem de donar corda a la llengua, és a dir, fer-la funcionar, si no volem que s'aturi i vagi disminuint el nombre de parlants.

El lema de l’anunci és “El català va amb tu!” . L’objectiu d’aquest lema és fomentar els usos interpersonals i informals de la llengua catalana del jovent. A l’anunci apareixen altres lemes com "Parlo sense vergonya", "Parlo amb llibertat" i "Parlo en català".
5. Valoració personal de l'anunci

 
Des del meu punt de vista aquest és un anunci eficaç que atrau l’atenció de l’espectador per la música i pel personatge principal, la boca saltarina. La Queta dóna un punt divertit i d’humor a l’anunci, fent-lo més amè. La música engrescadora i els canvis ràpids de decorats i de plans donen ritme i fan que els espectadors s’interessin per saber de que tracta l’anunci. A més, el fet que l’anunci estigui protagonitzat per joves i apareguin espais on acostumen a interactuar fa que els joves espectadors s’identifiquin amb la seves conductes. Per últim, el lema és fàcil de recordar ja que apareix com a apart de la cançó.

Bibliografia
http://www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat/menuitem
http://www.peremarques.net/pubmulti.htm








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada