30 de des. 2009

Síntesi i valoració de la conferència sobre la Web 2.0

Síntesi:
El passat 16 de Novembre vam assistir al Cibernàrium a una conferència sobre la Web 2.0 i l’Educació a càrrec dels senyors José Manuel Pérez Tornero i Santiago Tejedor, professors del Departament de Periodisme de la UAB.
El cibernàrium és un espai de Barcelona Activa on iniciar-se en l’ús de les noves tecnologies, per tal d’assolir una alfabetització i capacitat digital adient al nostre temps.
Per a la aqueta divulgació tenen tres línies d’activitats:
• Inicia’t a Internet
• Creix amb Internet
• Itineraris de formació
Aquestes van dirigides a tots aquells ciutadans majors de 16 anys, els quals estiguin interessats en les noves tecnologies, ja sigui per a un primer contacte o per aprofundir en els seus coneixements. Els cursos tenen un format de curta durada (càpsules de 1 a 4 hores) i van repetint-les durant un cert període.
Aquestes propostes han tingut una molt bona acollida per part de la societat, ja que han tingut més de 60 mil participacions. El 56% han sigut dones, el 64% gent major de 40 anys i entre el 35-40% gent aturada.
Els reptes que es plantegen al Cibernàrium són els següents:
• Expandir-se per Barcelona.
• Programa antenes d’alfabetització digital.
• Fomentar activitats de creació de comunitat.
• 22@ casa de les TIC.
• Potenciar la línia “Creix amb Internet”.
La Web 2.0 serveix per accedir al coneixement sense censures i dóna veu a qui no la té, com per exemple als manifestants iranians què pengen al youtube tots els incidents què estan succeint als carrers de Teheran, degut a la forta censura i repressió imposada pel règim dels aiatol•làs, què donen suport a la polèmica reelecció del president Ahmadineyad.
La Web 2.0 també obra una finestra pel que fa a l’educació, ja que estem passant d’una educació tradicional cap a una escola oberta, on els alumnes són els que més dominen aquesta eina de coneixement. Són ells mateixos els que seleccionen el que val la pena aprendre. L’escola es converteix en multilingüe , treballa en xarxa i forma mentalitats cosmopolites. S’adquireixen coneixements bàsics a través del llenguatge audiovisual,la qual cosa és més motivadora pels alumnes.
En un futur molt proper a l’escola es treballarà amb tot un seguit d’eines que facilitaran l’estudi als alumnes i la feina als professors, un bon exemple serien el VozMe, què serveix per passar un text a format mp3. Un altra eina seria el igoogle, un escriptori general amb tot el que es necessita específicament (estudiants, metges...). Per als mestres també hi haurà un bon instrument com és el cas de l’Aprobbo, el nou enemic dels estudiants mandrosos.




Diferències entre Web1.0 i Web 2.0
    
Web 1.0                     Web 2.0
Lectura                      Lectura – Escriptura compartida
Pàgina                        Missatge, article, post
Estàtica                      Dinàmica
Navegador                  Navegador, lector RSS
Client servidor             Serveis web
Webmasters                Tots
“Geeks”                      Aficionats


Per tant, la Web 2.0
• Confia en els usuaris
• Potencia les experiències dels usuaris abundantment
• Permet jugar, escoltar música, veure pel•lícules...
• Ensenya a veure (llegir en pantalla, salts)
• Escoltar
• Llegir
• Escriure
• Gestionar grans quantitats de continguts
• Innovar, crear nous projectes, iniciatives...


Valoració:
La veritat és que el tema en qüestió és molt interessant, però crec que la durada de la conferència va ser una mica llarga i junt amb la poca consideració d’alguns companys va fer-se una mica pesada.
Deixant de banda aquests aspectes, he de dir que se’ns obren uns nous horitzons plens de canvis pel que fa a l’educació. Les noves tecnologies estan agafant un caire d’allò més important i ja ens podem preparar per no quedar-nos enrere.
A principi de curs no trobava que fos tan important l’informàtica com ens deia el Xavier Àvila, però després d’uns mesos a la universitat he pogut adonar-me de lo errat que anava. Les pràctiques fetes a classe, no només a GITIC sinó a d’altres assignatures, m’ho han confirmat, però també la forma de donar les classes per part de tots els mestres ha sigut una manera de veure-ho a la pràctica.
La conferència al Cibernàrium també m’ha reforçat aquesta idea, al mostrar-nos un gran ventall de possibilitats per poder utilitzar mitjans i entorns digitals per comunicar-nos i poder treballar de forma col•laborativa, fins i tot a distància per reforçar tant l’aprenentatge individual com el col•lectiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada